IMPROVE YOUR BUSINESS, EVERY DAY.

Neemt uw productiepersoneel geen verantwoordelijkheid? 8 tips voor verbetering.

8 tips om uw productie-mederwerkers meer verantwoordelijkheid te laten nemen

In een ideaal bedrijf draaien alle processen vanzelf. De productieprocessen verlopen vloeiend, de verschillende onderdelen in de productielijn sluiten naadloos op elkaar aan, storingen worden efficiënt opgelost en operators tonen maximaal initiatief in geval van hick ups. Natuurlijk is dat ideale proces een illusie. Toch kunt u het proces wel sturen richting een zo ideaal mogelijke situatie. In dit blog geven wij u een aantal belangrijke tools in handen, waarmee u het verantwoordelijkheidsgevoel én het eigen initiatief van uw operators zoveel mogelijk stimuleert. Het resultaat? Een goed opererend bedrijfsproces, waarin iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid kent én neemt.

 

1. Bouw vertrouwen op!

Elk mens is uniek. Dat geldt ook voor uw operators. Wanneer u wilt sturen op ontwikkeling op werkniveau, is het allereerst uiterst belangrijk een persoonlijke band met uw medewerkers op te bouwen. Vertrouwen is namelijk cruciaal wanneer het gaat om stimulering en ontwikkeling van arbeidsprocessen.

 

2. Actieve betrokkenheid

Laat blijken dat u vertrouwen heeft in de kwaliteiten van uw mensen door hun input serieus te nemen. Betrek ze daarnaast actief bij het ontwikkelen van initiatieven. Doe een beroep op hun expertise en ondernemerschap. Wanneer u bereid bent slimmer te delegeren zal dit zowel van uw kant als van de kant van uw medewerker voor extra vertrouwen zorgen.

 

3. Geef heldere feedback/ 4. Geef complimenten

Een ander belangrijk aspect in het opbouwen van verantwoordelijkheidsgevoel bij uw werknemer is het geven van feedback. Schroom niet om zowel positieve zaken als aandachtspunten op een heldere, maar positieve manier, terug te geven. operator in fabriek vrolijkHet is een slimme manier om medewerkers te prikkelen en hen te stimuleren in wat ze doen. Met het geven van complimenten laat u uw waardering blijken.

 

5. Stel de juiste vragen

Naast het complimenteren van uw operator en het geven van helders feedback is het belangrijk de juiste vragen te stellen. Dit zijn vooral (coachende) vragen die een beroep doen op het probleemoplossend vermogen en de zelfstandigheid van medewerkers, zie ‘Prestatiegericht coachen’. Meer informatie over coachende vragen? Ga naar dé kennisbank over Coaching.

 

6. Output en bewaking voortgang

Wanneer de vertrouwensband tussen u en de medewerker eenmaal optimaal functioneert, kunt u sturen op output en voortgang. Wees daarbij eenduidig en en gefocust op wat u belangrijk vindt. Monitor de bereikte resultaten continu. Geef uw medewerker ook inzicht in het resultaat. Zo ziet hij zijn eigen vooruitgang, wat hem extra stimuleren zijn eigen kunnen verder te ontwikkelen en zijn verantwoordelijkheid doorgaand op te bouwen.

 

7. Verbeter!

Als de resultaten goed zijn, is er altijd ruimte voor verbetering. Blijf daarom aandacht besteden aan nieuwe input en heldere doelen.

 

8. Houd contact met de werkvloer!

Geeft u leiding aan een onderdeel dat meerdere lagen van leidinggevende en uitvoerende professionals telt? Zorg er voor dat u weet wat de uitvoerende professionals bezig houdt en wat er op de werkvloer speelt. Het directe contact met uw medewerkers is nog altijd de beste bron van informatie. Bevorder ook de horizontale communicatie en uitwisseling tussen de verschillende teams en units door het inlassen van teambord-momenten. Zo voorkomt u dat de verschillende teams en units eigen eilandjes worden, die niet meer voldoende communiceren met de andere onderdelen binnen het bedrijf.

Deel deze pagina:

Contactformulier

Vul onderstaande gegevens in en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.